A Szépségápolás történetéből II.
A test- és arcápolás modern fejlődése Harriet Hubbard Ayer-től számítható. Az ő helyére lépett később Elizabeth Arden és Helena Rubinstein, megkezdődik a szépségszalonok időszaka. A felismerésekhez szükség van vegyészeti újításokra és a haladó szellemű fogyasztókra is. 1889-ben megjelenik a fűző helyett a melltartó, Herminie Cadolle fűzőkreátor alkotásában. Színésznők levágatják a hajukat, néha egészen fiúsra, az ismert írónő Colette, férfi ruhát hord, elválik férjétől. Az átlagnő, csak a '20-as években szakít a béklyókkal. A fodrászszalonokba bekerül a szárítógép őse, Eugéne Schueller feltalálja a hajfestéket, megalapítja cégét, mely később L'Oréal néven óriási karriert fut be. Egy hamburgi patikus kikever egy olajos-vizes alapú emulziót, ami megfékezi a bőr vízkészletének elpárolgását, a Nivea nevet adja neki. Tehát megfogalmazódik a hidratálás fogalma. Az egészségügy és orvostudomány fejlődése magával hozta, hogy betiltották a mérgező anyagokat, így a kozmetikai termékek is egészségesebbek lettek. 1886 óta alkalmazzák a savak és elektromos áram segítségével a hámlasztást, a peeling ősét. Eltávolítják a bőrszövet felső részét, hogy frissességet adjanak a bőrnek. Parafin befecskendezésével képesek megduzzasztani az orcát, vagy a szemhéjat, eltüntetve a ráncokat. Az arcfesték palettája is kiszélesedik, folyamatosan megújulnak a színek, legsikeresebb a francia Coty és Caron márka termékcsaládja. Természetessé válik a smink, elsődleges cél az egészséget jelentő rózsás-sápadt hatás elérése. A Bourjois cég gyárt '12-ben először púder jellegű pirosítót préselt formában, az addigi krémes vagy folyékony helyett. Az új utazó neszesszerbe, a krémek és púderek mellé bekerülnek a szemöldökceruzák, ajakrúzsok és körömlakkok is. Európa előtt megnyílik az arab világ kultúrája. Hennával és fekete porral festik a szemüket. Gondoljunk a némafilmek világára, ott is használják ezt a trükköt, kihasználva, hogy a fekete kontúr megnagyobbítja a szemet. Olaszországban megszületik a dívák korszaka, megjelennek a femme fatale, azaz a végzet asszonyai. A filmipar kitermeli a mai értelemben vett sztárokat. Lapok közlik életüket, botrányaikat, kalandjaikat és gázsijukat.
Az I. Világháború azonban megszakítja ezt a töretlen fejlődést, a nők is részt vállalnak a háborús feladatokból, vagy az otthon maradottak ellátásáról kell gondoskodniuk. Ezáltal a kemény munka által azt is bebizonyították, hogy a férfivilág munkáját is képesek elvégezni, kivívva ezzel függetlenségüket. Praktikusabb lesz a viselet, rövidebbek lesznek a ruhák. A sötét kosztümhöz blúzt, alatta melltartót és harisnyatartót hordanak. A kórházak elengedhetetlen fertőtlenítése példamutató lett, a polgári élet tisztasági igényességére is. A plasztikai sebészet is elindult a maga térhódító útján, melyet a háborús sérülteken helyreállító, esztétikai műtétek végrehajtása hívott életre eredetileg. A bőrápolás területén vakmerő szokások terjedtek el, a mandulával kevert, nyers vagy főtt, tört vagy reszelt burgonya lemosótejként, tisztítópasztaként vagy bőrlágyító kenőcsként szolgált. Szájvíz helyett, fogkrém - barnás színű, karbolsav illatú szappan - használata terjed. Chanel diktálta az egészen rövid haj divatját, és megjelenik a dauer őse a hajgöndörítő gép, amellyel végre tartós hullámokat tudnak készíteni. A háború utáni fellélegzés, fiatalos, dinamikus változásokat hoz magával. Divatba jön a jazz, a charleston és a sportautó, a képzőművészetekben a szürrealizmus és az art deco, ami azért is fontos nekünk, mert a szépészeti kellékek csomagolásának, dobozkáinak díszítése szorosan összefüg az aktuális stílusirányzattal. Minden egyes csomagolás valóságos kis remekmű és miniatúra, melyeket gyakran híres festők terveznek meg.
Új nőideál jelenik meg, aki a férfiakból kiábrándult, független, nyilvánosan dohányzik és botrányt kavar. Elég csak Joséphine Baker szélsőséges példáját megemlíteni, mindenki tudja miről van szó, ez a sötét bőrű táncosnő egzotikus erotikájával bűvöli el a varieté világát. Párizsban születik meg az igazi sikere. Amerikában 1921-ben választják meg az első szépségkirálynőt, s ettől kezdve divatba jön a szépségversenyek rendezése világszerte. A legszebbek számára lehetőség nyílik a modellkedésre a szépségiparban, de igazán vonzó szakma akkor kezd lenni, amikor '23-ban John Robert Powers megalapítja az első modellügynökséget. A nagyon sok, száműzött orosz arisztokrata, akik Franciaországban élnek a szláv hatású a gyöngysminket hozzák magukkal, kevés folyékony viaszt helyeznek a szempilla végére, gyöngysorhatású látványt elérve vele. Mivel a ruha leegyszerűsödött, önálló elkészítése is lehetővé vált, a csináld magad mozgalom hihetetlen méreteket öltött, egyrészt a háború utáni szükség, másrészt a fogyasztási vágy kielégítésére. Képes női újságok szabásmintái nyújtottak ehhez segítséget. A fiús alkat elérése érdekében a kebellaposító, a csípőszorító és a combok szoros elkötözésétől sem riadnak vissza a nők. A divat követése a hajviseletben igen jól meghatározható, ezért a fodrászatok és a hajvágás technikája rohamos fejlődésnek indult. Franciaországban tíz év intervallumában huszonötezer fodrászműhely nyílt meg! A hajgöndörítést és berakást gőzgép segítségével végzik, a londoni Karl Nestlé találmánya alapján. A hajápolási termékek fejlődése is párhuzamos az igényekkel, a Ströher testvérek, a Wella cég alapítói, a tartóshullámgépek szabadalmának tulajdonosai. Hamarosan piacra dobják az ehhez szükséges folyadékot és hajápoló krémeket az Eugéne név alatt. A L'Oréal kifejleszti az ősz hajra való festéket.
A Vogue 1921-es száma részletesen leírja, hogy egy „jólnevelt” hölgynek illik ismerni a smink fortélyait és használni is azt. A mozinak is meghatározó lesz a szerepe az átlag ember divatjában. A hollywoodi stúdiók ezentúl sminkessel dolgoznak, akik a felvételek során folyamatosan ügyelik, hogy a színészek arcfestéke a helyén maradjon. A filmes igények kielégítésére fejlesztik ki a tartós kozmetikai cikkeket, mint a csókálló rúzs, szempillagöndörítő és a vízálló szempillafesték. Az erősebb smink lesz a divat, és a mozinézők milliónyinak követendő minta, amit a kedvenc sztárjaik viselnek a vásznon. Kezdenek odafigyelni arra, hogy a szemfesték és rúzs színe harmonizáljon a ruha színével! A sportolás iránti igény, elfogadtatta a lebarnult bőrt, mint az egészség jelképét, Coco Chanel és Jean Patou tervezők divatba hozzák a tengerparti napozást és a hozzá tartozó kényelmes viseletet, a jersey trikót, a bő nadrágot, csíkos Chanel fürdőruhát és Patou napolaját.
|